La base de dades de les Lletres Catalanes
En la seva època és indiscutiblement l’escriptor més popular de Catalunya. A través de les seves Pàgines viscudes, publicades en el setmanari En Patufet, de les seves novel·les per a joves i del seu teatre per a infants, ensenya a llegir en català a diverses generacions de catalans.
La família de Josep Maria Folch i Torres tenia inquietuds artístiques: l’avi patern era fuster assidu a la festa dels Jocs Florals; el pare era ebenista i tenia tractes amb pintors, ajudant-los a obrir-se camí amb exposicions que organitzava a la seva botiga de mobles. Més endavant el pare amplia el negoci familiar, convertint-lo en una fàbrica que donava feina a més de cent operaris. El jove Josep Maria comença doncs a anar a una escola de prestigi, els Escolapis de Sant Antoni, a la Ronda de Sant Pau. Entra com a alumne “recomanat”, és a dir, pagant quota, però quan la fàbrica de mobles familiar fa fallida, sense moure’s de la mateixa escola, passa a ser alumne “extern”. Ha de deixar sobtadament uns companys socialment privilegiats per fer-se de cop amb uns altres d’humils que fins aquell moment no passaven de coneguts de vista. Se sent desplaçat, víctima d’una autèntica i indissimulable vexació.
Aquell canvi brusc és per al jove Josep Maria una lliçó de gran eficàcia. La condició social dels nous companys li obre els ulls a problemes que ignorava: l’escassedat material, la simplicitat de la vida d’aquells nous companys i, sobretot, la manera com resolien els seus problemes. L’autor reconeix que aquest fet subministra la primera matèria per a la creació de la seva obra literària futura.
Després de la fallida, per subsistir, tota la família es dedica a la marqueteria. Fabriquen joguines de fusta per vendre-les als grans magatzems. L’autor deixa l’escola als 12 anys.
El germà gran, Manuel, és el primer a obrir-se camí en el món de les lletres. Publica assíduament a L’Aureneta, un setmanari on, sent encara un adolescent, Josep Maria publica el seu primer poema, Lo primer bes. Als divuit anys edita i dirigeix amb uns amics el setmanari Lo Conseller on escriu poemes, contes i comentaris d’actualitat.
Després d’aquests assajos, Josep M. Folch i Torres comença escrivint de manera regular a La Renaixença. El 1902 hi publica les primeres Pàgines viscudes, el contingut de les quals no tenia res a veure amb les pàgines que més endavant el farien famós. Després també col·labora amb textos propis a El Poble Català, Joventut i D’Ací i d’Allà. Involucrat activament en el moviment nacionalista, és secretari del grup polític Unió Catalanista i de l’entitat cultural Orfeó Català. Paral·lelament dirigeix la revista L’Atlàntida i el setmanari La Tralla, des d’on llança campanyes nacionalistes. A causa de la repressiva Llei de Jurisdiccions del Govern central espanyol es veu forçat a exiliar-se a França entre 1905 i 1908.
Publica novel·les d’estil naturalista i de caire psicològic: Lària (1904), primer premi del concurs de novel·les de L’Avenç; Aigua avall (1905); Joan Endal (1909), la més reeixida; Sobirania (1907), Una vida (1910), L’ànima en camí (1912) i Vers la llum (1916).
En Patufet és la primera revista infantil en català, fundada a Barcelona el 1904 per Aureli Capmany i promoguda pel Foment Autonomista Català. Tenia per objectiu aconseguir que els nens i nenes de Catalunya llegissin en català des de ben petits. Quan Aureli Capmany ven el setmanari a Josep Bagunyà, editor de Cu-cut!, Josep Maria Folch i Torres hi col·labora esporàdicament. Així, al calendari del Patufet per al 1905 ja s’hi troba el conte Lo nen perdut. Des de l’exili francès també hi envia proses. Però no és fins a finals de 1909 que l’editor Bagunyà li encarrega una novel·la que es publicaria en suplements al Patufet, com una sèrie: Aventures extraordinàries d’En Massagran. De seguida, i gràcies al gran èxit d’En Massagran, Folch i Torres va entrar a la revista com a redactor. En tornar de l’exili, a partir de 1909 dirigeix el setmanari En Patufet, que gaudeix d’una gran repercussió en aquella època. El 27 de març de 1915 hi publica una historieta amb el títol Pàgines viscudes. Fins al 1938, n’hi publica centenars –il·lustrades sempre pel dibuixant Joan G. Junceda– que constitueixen un gran èxit de vendes d’En Patufet (65.000 exemplars setmanals) i contribueixen a la normalització de la llengua catalana.
Des d’Aventures extraordinàries d’en Massagran (1910), escriu un gran nombre de novel·les cada any per a la «Biblioteca Patufet», col·lecció d’aventures amb temes d’època, del país, exòtics, urbans o rurals. Quan l’editor veu la potencialitat comercial de les pàgines que li presenta Folch i Torres decideix convertir la novel·la en un suplement d’En Patufet, en entregues setmanals: n’hi ha d’humorístiques –En Bolavà detectiu (1911)–, d’inspirades en Verne –El gegant dels aires (1911)–, de l’Oest americà –Per les terres roges (1912)–, de sentimentals –En Larió i la Carmina o el cavaller del Nas Roent (1917), L’infant de la diligència (1923), La vida o els fets d’en Justí Tant-se-val (1929) o Les memòries de Maria Vilamarí (1937)–, entre moltes altres. En els primers temps, hi col·laboraren també Aureli Capmany, Manuel Marinello, Josep Morató i Manuel Folch i Torres, i posteriorment Lluís Almerich i Xavier Bonfill. Els seus principals il·lustradors van ser Cornet, Junceda i Llaverias. Del 1913 al 1914 incloïa cada setmana, a més d’un fulletó amb una novel·la de Folch i Torres, un dels “Contes d’En Patufet”. La revista, que havia anat captant un públic més i més extens, va evolucionar fins a esdevenir, sobretot, una lectura per a adolescents. Per a compensar-ho apareix Virolet (1922-31) i L’Esquitx. El mèrit d’En Patufet consisteix en el fet que aconsegueix arribar a totes les classes de la societat catalana, on és llegit per petits i grans, i contribueix extraordinàriament a la catalanització del país.
El 27 de març de 1915, Josep Maria Folch i Torres publica a En Patufet una historieta amb el títol Pàgines viscudes, amb un èxit clamorós. Fins al 1938, n’hi va publicar centenars, sota l’epígraf genèric d’aquella primera historieta –il·lustrades sempre pel dibuixant Joan G. Junceda– que constituïen un gran èxit de vendes de Patufet. Hi reflectia escenes de la vida quotidiana, tractades amb un to sentimental, la lliçó moral i el contrapunt realisme-idealisme, amb un substrat de vegades dramàtic, voregen sovint el sentimentalisme. Anaven adreçades als adolescents i al públic adult en general. L’èxit popular d’aquelles lectures no tenia precedents ni ha tingut continuïtat, per exemple, molta gent batejava els seus fills amb els noms dels personatges dels escrits de l’autor. De tota manera no van faltar veus d’intel·lectuals i polítics de primera línia (com per exemple Antoni Rovira i Virgili) que es van fer ressò del sentimentalisme carrincló i de les moralitats que es desprenien de les dolces i patètiques pàgines viscudes.
Durant tres anys, Josep Maria Folch i Torres va signar les Pàgines viscudes amb el pseudònim El Narrador Gentil.
Josep Maria Folch i Torres crea la «Biblioteca Gentil» de novel·la rosa juvenil, de periodicitat mensual, de la qual ell mateix va ser l’únic autor durant quatre anys (1924-28). Amb un públic eminentment femení, la col·lecció gaudeix d’un èxit fulminant, amb tiratges espectaculars per aquella època: d’alguns títols se n’editen trenta mil exemplars. També publica diverses novel·les breus a les col·leccions «La Novel·la Nova», «Biblioteca Maria Rosa» i «Mon Tresor».
Pel que fa a la seva dedicació al teatre, el 1901 estrena una obra romàntica, Trista aubada, de recorregut escàs. L’èxit aclaparador li arriba, en canvi, amb la seva dedicació al teatre infantil, lligat a l’element meravellós, sobretot amb Els Pastorets (1916), l’obra més representada de la producció teatral catalana de tots els temps; i la seva versió del conte popular La Ventafocs (1920), amb més de mil representacions.
És el fundador del moviment juvenil Pomells de Joventut (1920-23), que recull la força sociològica dels lectors d’En Patufet. Aquest moviment forma cèl·lules arreu de Catalunya amb una finalitat moral i patriòtica, però sense lligam amb cap partit polític. Organitzen actes, aplecs i desfilades i reivindiquen l’esperit cristià i la puresa de la llengua. N’és secretari Josep Serra i Ullastrell i el portaveu és la revista Àmfora. Amb el temps el moviment arriba a sumar alguns milers d’afiliats, però una ordre del Governador Civil nomenat per la Dictadura de Primo de Rivera li dona fi l’any 1923.
El 1936, En Patufet és decomissat pel Consell de l’Escola Nova Unificada i ha de canviar d’ideologia.
Els anys de després de la guerra, del 1939 fins al 1950, any en què mort l’autor, són, segons el seu fill Ramon Folch i Camarasa, “dotze anys d’una davallada trista, amargant”. Havia mort el seu fill Jordi al front; no té subsistència econòmica fixa; comença a escriure en castellà, sense èxit; les emissions radiofòniques de versions de Pàgines viscudes en castellà també s’acaben. A partir de 1940 i durant tres anys pinta natures mortes i ven els seus quadres a un marxant per mantenir la família. S’acaba d’ensorrar amb la mor la seva esposa, Maria Camarasa, el 1945. Tot fa que, prematurament, manifesti la decadència física.
Al teatre Romea, al Coliseu Pompeia representaven versions en castellà de les seves obres de més conegudes (La Ventafocs, Els Pastorets, D’aquesta aigua no en beuré…); l’editorial Miva, lluitant amb tota mena de dificultats, li publica unes Páginas vividas que pretenien ser una mena de Patufet en castellà. Fins al 1946, el Romea no restaura el teatre català per a infants. Ho fa amb La Ventafocs.
Folch i Torres mor el dia 15 de desembre de 1950. Al Romea feien Els Pastorets, una representació a la qual havia assistit l’autor feia quatre dies.
En homenatge a Josep Maria Folch i Torres, el 13 de juny de 1998, s’inaugura a Montserrat un monument a la seva memòria; i les lletres catalanes el recorden amb la convocatòria d’un premi de novel·la adreçada als joves, que porta el seu nom.
Alguns dels títols més emblemàtics de Josep Maria Folch i Torres continuen reeditant-se de manera regular cent anys després, i han passat a ser sense cap mena de dubte clàssics intemporals i part de l’imaginari col·lectiu de la cultura i de la literatura infantil i juvenil catalana.
La Renaixença, El Poble Català, Joventut, D’Ací i d’Allà, L’Atlàntida, La Tralla, En Patufet.
La seva extensa producció, dedicada sobretot a infants i a adolescents, obté una extraordinària popularitat. L’èxit aclaparador li arriba sobretot amb Els pastorets (1916), l’obra més representada de la producció teatral catalana de tots els temps.
No pateixin, que tot això, vist de prop, no fa tanta por com jo creia
Formulari d'enviament de postals (Envia un missatge per mail a qui desitgis, la postal s'inserirà automàticament.)
En Tomaset escriu. El pit tot recolzat damunt de la taula; el nas a tocar de la llibreta, i els dits negres de tinta agafant inversemblantment la ploma.
Fa el problema: “Si un comerciant…”
Com que el fa damunt de la taula del menjador, s’esperarà que l’hagi acabat per parar taula. La Francisca no ha arribat encara…
En Joan el mira fer i sent reproduir-se en ell l’admiració de cada vespre. Camina de puntetes per no destorbar, i de vegades s’atura darrera de la cadira del noi i l’espia fer, respectuosament, els ulls ben oberts, la boca contreta i el cor palpitant.
El noi escriu xifres traçudament. Joan Endal les veu sorgir de la ploma lleugeres i endiastrades, i en la contemplació d’aquest moment repetit cada dia i cada dia nou, hi frueix l’avenir del fill, brillant i esplendorós, del qual ell serà un humil testimoni; i, mirant-lo fer, troba consolació a les seves angoixes i confort per a abrigar-hi l’ànima desolada.
Com que la Francisca cada dia ve més tard, pare i fill resten llargues estones en un mut col·loqui, en el qual en Joan cull satisfaccions que en Tomaset no podria capir, car ell no s’ha adonat que un dia darrera l’altre el seu pare segueix amb ell el curs dels seus estudis. No ho entén, però ho veu. Avui ha sabut, només mirant, que el problema és més intricat que el d’ahir. Ho endevina pel major nombre de ratlles de números, ho veu per les operacions auxiliars que el noi ha de fer per a arribar al resultat. I silenciós, respectuosíssim, mirant el paper d’esquitllentes, sentint el gratar de la ploma, veient el sorgir meravellós d’aquelles corrues de signes arrenglerats, Joan Endal oblida les seves dissorts, i perd esma i noció del temps que passa, i no es recorda que té dona i que és bella i atraient.
Des del menjador silenciós se sent el rodolar dels tramvies, el seu udol feréstec, el dringar bullanguer de les campanes avisadores…
I la Francisca no ve.
En Tomaset ja ha acabat el problema. Plega amb compte les seves llibretes i, assegut a la mateixa cadira, obre un llibre i submergeix el seu esperit en l’evocació.
En Joan passeja amunt i avall la seva impaciència; i el silenci esdevé anguniós i pesant. De tant en tant s’atura. Voldria parlar amb el seu fill, però no sap de què parlar-li; té por de no fer-se entendre; té més por encara de no entendre’l.
En Tomaset no el veu. Pensa en la Nardina, a qui ja no veurà més, i li sembla veure-la encara rient amb aquell riure sense cor que li va fer tant de mal quan va marxar de la torre. No la veurà més perquè han renyit amb en Lluís Serra. En Lluís Serra ni se’l mira; en Lluís Serra ha esbombat pel col·legi que en Tomaset és fill d’un paleta, d’un home que duu brusa i gorra i espardenyes. Àdhuc el director sembla inquiet d’aquesta brama, perquè, si això corre, el seu establiment podria perdre el subtítol de “distingit” que té.
No la veurà més, i ben merescut que s’ho té, ell, miserable pecador del pecat de ser fill de paleta. I mira el seu pare, i sent pesar la seva presència; i el trepig de les seves espardenyes aixeca rancúnies en el seu cor i li fa pujar rojors a la cara… Com se’n deu riure, ara, d’ell, la Nardina!
No sap encara quina llei dóna pares als fills i maleeix aquesta llei que li’n donà un com el que té…
— Que tarda avui ta mare! —diu en Joan.
I en Tomaset oint aquella veu ploraria de ràbia, que ell mai no ha sentit que cap noi de col·legi en tingués, de mare, que tots tenen mamà per gràcia d’un ignorat privilegi.
Ara en Joan s’ha aturat davant d’ell.
— Que no et trobes bé, Tomaset?
Ell enrogeix no gosant mirar-se’l, i, sense saber per què, sent un trencadís de cor que de poc li fa venir les llàgrimes als ulls.
S’esdevé una gran quietud.
En Joan se’l mira, se’l mira sempre i li sembla començar a endevinar en el seu fill un altre abandonat, un altre solitari… I s’empara d’ell una gran simpatia que li fa creure que fins avui no havia estimat el seu fill.
Text: