La base de dades de les Lletres Catalanes
Josep Coll i Martí, més conegut com a Pep Coll, és un escriptor català nascut a Pessonada, un petit poble del Pallars Jussà, el 16 d’octubre de 1949. Prové d’una família humil i de recursos escassos. Va cursar els estudis bàsics d’humanitats al Seminari de la Seu d’Urgell i va seguir els estudis a la Universitat de Barcelona, on es va llicenciar en filosofia i lletres.
Els seus inicis com a professor es remunten a la Pobla de Segur, on hi està cinc anys i on s’interessà per la llengua catalana. Un cop aprovades les oposicions s’estableix a Lleida, on desenvoluparà la tasca com a professor de llengua i literatura catalanes al centre de secundària IES Màrius Torres des de l’any 1980 fins al 2010.
Al llarg d’aquests anys, ha compaginat la tasca docent amb la professió d’escriptor, juntament amb la de col·laborador de diversos espais comunicatius, on es dedica a difondre la cultura popular. És president del Centre d’Estudis del Pallars, estudiós del dialecte pallarès i coneixedor de les narracions tradicionals del Pirineu, que recrea i sintetitza segons els diferents gèneres que empra.
Autor prolífic, ha conreat diversos gèneres literaris, des de la novel·la a la narrativa breu, passant pel recull de llegendes i la narrativa infantil i juvenil. El seu món vital i literari són els Pirineus, que converteix en un univers mític i simbòlic. La seva obra ha estat traduïda al castellà i a l’èuscar.
Entre els seus temes recurrents hi ha la memòria històrica, el pas del temps, la identitat personal i col·lectiva, el conflicte entre tradició i modernitat, el misteri i el fantàstic, el sentit de l’existència i el compromís social.
Algunes de les seves novel·les s’inspiren en fets reals ocorreguts als Pirineus, com ara El Pont de Mahoma (1995), que narra la construcció d’un pont penjant sobre el congost de Mont-rebei; L’abominable crim de l’Alsina Graells (1999), que investiga un assassinat que va quedar impune fa 70 anys; o Dos taüts negres i dos de blancs (2013), que relata una tragèdia familiar ocorreguda durant la Guerra Civil.
Altres novel·les se situen en un context històric o fantàstic, com ara El segle de la llum (1997), que recrea el segle XVIII a través dels ulls d’un il·lustrat; El salvatge dels Pirineus (2005), que explica la història d’un home que viu apartat de la civilització; o Les senyoretes de Lourdes (2008), que descriu les vivències d’un grup de dones que fan un viatge a Lourdes.
També ha escrit novel·les més personals i intimistes, com ara Els arbres amics (2004), que reflexiona sobre l’amistat i el pas del temps; Nius (2010), que explora les relacions familiars i amoroses; o Al mateix riu d’Heràclit (2018), que aborda el tema de la identitat.
En el camp de la narrativa breu, ha publicat dos reculls de contes: Totes les dones es diuen Maria (1989) i L’edat de les pedres (1990). A més, ha recopilat i adaptat nombroses llegendes del Pirineu en els volums Quan Judes era fadrí i sa mare festejava (1986), Muntanyes Maleïdes (1993), El rei de la Val d’Aran (2003), Mentre el món serà món (2006) i Llegendes d’arreu de Catalunya (2012).
Pel que fa a la narrativa infantil i juvenil, ha escrit una dotzena de llibres, entre els quals destaquen El secret de la moixernera (1988), Què farem, què direm? (1991), Mi Long, el drac de la perla (1994), Les bruixes del Pla de Negua (1995) o L’habitació de ma germana (2008).
Finalment, també ha escrit assaigs sobre el parlar del Pallars i el Pirineu fantàstic, i ha fet teatre amb obres com La morisca de Gerri, Miracles de Santa Maria d’Àneu o Crònica de Mur.
Ha col·laborat amb articles als diaris Segre i El Periódico i a la revista Descobrir Catalunya.
Antologat dins “Bots de pernes”, 1989.
La vida és una lluita constant entre el que som i el que voldríem ser, entre el que tenim i el que voldríem tenir, entre el que fem i el que voldríem fer.
El castell de La Hille era una antiga fortalesa medieval situada al cim d’un turó, envoltada de boscos i camps de conreu. Els seus murs havien resistit els atacs dels càtars, dels hugonots i dels espanyols, però ara s’havien convertit en un refugi per a centenars de nens jueus que fugien de la persecució nazi. Els havien portat des de diferents orfenats i escoles de França, Bèlgica i Holanda, amb la col·laboració d’una xarxa clandestina d’organitzacions humanitàries, religioses i polítiques. El castell era propietat d’una fundació suïssa que el llogava a l’Œuvre de Secours aux Enfants (OSE), una associació jueva dedicada a la protecció de la infància. El director era Fritz Loeb, un metge alemany que havia fugit del seu país quan Hitler va arribar al poder. El seu equip estava format per professors, infermers, monitors i voluntaris que s’encarregaven d’educar, alimentar, cuidar i entretenir els nens. Els nens tenien entre tres i setze anys. Alguns havien perdut els seus pares en els camps de concentració o en els bombardejos. Altres encara esperaven rebre notícies seves o retrobar-los algun dia. Tots havien patit el rebuig, la por i el dolor. Al castell intentaven recuperar la innocència i l’alegria que els havien robat. Jugaven, cantaven, dibuixaven, llegien, estudiaven. Celebraven el xabat i les festes jueves amb devoció i respecte. S’ajudaven els uns als altres, compartien les seves penes i les seves il·lusions. Formaven una gran família.
Però el castell no era un paradís. Era una presó disfressada de llar. Els nens no podien sortir del recinte sense permís ni escorta. Els gendarmes francesos els vigilaven constantment, controlant les seves identitats i les seves activitats. Els nazis els amenaçaven amb la deportació si no complien les seves ordres o si els denunciaven els seus veïns o els seus enemics. Els bombardejos aliats els obligaven a refugiar-se als soterranis o als boscos. El fred, la fam i les malalties els feien patir. La incertesa, l’angoixa i la culpa els atormentaven.
Samuel Silverstein va arribar al castell de La Hille una tarda de novembre de 1942. Portava amb ell una furgoneta plena de roba, joguines, llibres i menjar que havia recollit gràcies a les donacions dels seus contactes a Tolosa.