Carrer Cruera, 9, 43500 Tortosa, Tarragona
Ruta literària: Despuig i los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa
El Portal del Romeu
El Portal del Romeu
Reials Col·legis
Reials Col·legis
Tortosa
Les meravelles de les terres de l'Ebre
Torre d'en Corder
Torre d'en Corder
L'Assut de Xerta
L'Assut de Xerta
Castell de La Suda
Castell de La Suda
Les muralles de Tortosa
Les muralles de Tortosa
Obres a la catedral romàmica
La Catedral romànica
Cappont
El cappont
Carrer Cruera
Hostal de Joan Rovira
Monument a la batalla de l'Ebre
El Pont de Barques
Palau Oliver de Boteller
Palau Oliver de Boteller
La Llotja
La Llotja
Els paiols i el riu gelat
Els paiols i el riu gelat
Palau Despuig
Palau Despuig i carrer de la Rosa
Catedral de Santa Maria, Carrer del Palau, Tortosa
La Catedral de Santa Maria de Tortosa
Ruta literària: value
La casa dels germans Ramon i Vidales
La casa dels germans Ramon i Vidales
Monument a Àngel Guimerà
Monument a Àngel Guimerà
Portal del Pardo
Portal del Pardo
Dins de l'Església
Dins de l'Església, Parròquia de Sant Salvador
Monument a Pau Casals
Monument a Pau Casals, El Vendrell
Monument als Castellers
Monument als Castellers
Biblioteca Pública Terra Baixa
La Biblioteca Pública
La plaça Nova
La plaça Nova
casa_pai_gui-min
Casa pairal dels Guimerà
Passatge del Tívoli
El Tívoli, El Vendrell
El Pont de França
El Pont de França
Entrada del clos del monestir de Pedralbes
Entrada del clos del monestir de Pedralbes
Carrer del Clos de Sant Francesc
Carrer del Clos de Sant Francesc
Carrer Setantí
Carrer Setantí
Carrer Major, 72
Carrer Major, 72
Parròquia de Sant Vicenç
Parròquia de Sant Vicenç
Plaça de Sarrià
Plaça de Sarrià
Plaça de Joaquim Folguera
Plaça de Joaquim Folguera
La mil·lenària vila de Sarrià
La mil·lenària vila de Sarrià
Cementiri de Sant Cugat del Vallès
Cementiri de Sant Cugat del Vallès
El Mesón
El Mesón
Casa de Cultura
Casa de Cultura
Monestir de Sant Cugat del Vallès
Monestir de Sant Cugat del Vallès
Parc de Ramon Barnils
Parc de Ramon Barnils
Teatre-Auditori Sant Cugat
Teatre-Auditori Sant Cugat
Biblioteca Gabriel Ferrater
Biblioteca Gabriel Ferrater
Rambla de Ribatallada, 32
Casa on va viure Gabriel Ferrater
Estació dels FGC
Estació dels FGC a Sant Cugat
Ajuntament d’Arenys de Mar
Ajuntament del Mareny
Can Jalpí
Pedrera de can Xicoy
El Port d'Arenys de Mar
El Port d'Arenys de Mar
Ermita del Calvari
Ermita del Calvari
Carrer Ample
Carrer Ample d'Arenys de Mar
Carrer de la Perera
Casa d’en Coll
Trajecte de les vies de les vagonetes
Trajecte de les vies de les vagonetes
Balneari Saperes
Balneari Saperes
Casa Pasqual
Casa Pasqual
Cementiri d'Arenys de Mar
Cementiri d'Arenys de Mar
Mirador del cementiri
Esplanada del Cementiri
Camí de la Pietat
Camí de la Pietat
Empuriabrava
Empuriabrava
Sant Joan Sescloses
Sant Joan Sescloses
Els Aiguamolls
Els Aiguamolls
Fora de la vila
Fora de la vila
Rentador
Rentador i Rec del Molí
Cal Rescloser
Cal Rescloser
Can Macelli
Can Macelli
Hotel Canet
Hotel Canet
Pont Vell
La Muga i el Pont Vell
Asil Toribi Duran
Asil Toribi Duran
Can Paia
Can Paia
Can Bassas
Cantonada del carrer Almogàvers i el carrer Prat de la Riba
Plaça dels Homes
Plaça dels Homes
Can Joan Puig Dalmau
Can Joan Puig Dalmau
Can Climent
Can Climent
El Portal de la Gallarda
El Portal de la Gallarda
Creu de Terme
Creu de Terme
Plaça Pompeu Fabra i Metro
Plaça Pompeu Fabra i Metro
Plaça de la Vila de Badalona
Plaça de la Vila de Badalona
Carrer Sant Anastasi
Carrer Sant Anastasi, 54
Monòlit d'homenatge a Pompeu Fabra
Monòlit d'homenatge a Pompeu Fabra
Carrer de la Mercè
Carrer de la Mercè, 34
Escola d'Arts i Oficis
Escola d'Arts i Oficis
Bar Can Martri, la parada del tramvia
Bar Can Martri, la parada del tramvia
Plaça de Josep Cortinas
Plaça de Josep Cortinas
Rambla De Badalona
Pompeu Fabra a la platja
Teatre Zorrilla
Teatre Zorrilla
Carrer de Mar
A la Fonda d'en Peret
El Portal del Romeu
El Portal del Romeu
Reials Col·legis
Reials Col·legis
Tortosa
Les meravelles de les terres de l'Ebre
Torre d'en Corder
Torre d'en Corder
L'Assut de Xerta
L'Assut de Xerta
Castell de La Suda
Castell de La Suda
Les muralles de Tortosa
Les muralles de Tortosa
Obres a la catedral romàmica
La Catedral romànica
Cappont
El cappont
Carrer Cruera
Hostal de Joan Rovira
Monument a la batalla de l'Ebre
El Pont de Barques
Palau Oliver de Boteller
Palau Oliver de Boteller
La Llotja
La Llotja
Els paiols i el riu gelat
Els paiols i el riu gelat
Palau Despuig
Palau Despuig i carrer de la Rosa
La Seca Espai Brossa
La Seca Espai Brossa
Museu Picasso
Museu Picasso
Antic espai escènic Joan Brossa
Antic espai escènic Joan Brossa
rei_magia-min
Botiga El rei de la màgia
Passatge del Crèdit
Casa natal de Joan Miró
Botiga El Ingenio
Botiga El Ingenio
Bàrcino (Plaça Nova)
Bàrcino (Plaça Nova)
Premi FAD Sebastià Guasch
Premi FAD Sebastià Guasch
Teatre Poliorama
Teatre Poliorama
MACBA
MACBA
El raval dels Canterers
El raval dels Canterers
El riu
El riu Ebre per Benissanet
L'Omplidor
L'Omplidor
768745123
La plaça de la Verdura
Les Sénies
Les Sénies
Els carrers de Dins
Els carrers de Dins
El carrer de Bonaire
El carrer de Bonaire

Palau Episcopal Tortosa

Carrer Cruera, 9, 43500 Tortosa, Tarragona

Cristòfor Despuig i Pinyol

Tortosa

 - 

1510
Tortosa

 - 

1561
Categoria: Tarragona

El palau episcopal està aixecat sobre una bona part de l'antic port romà, segons les troballes arqueològiques de començaments de segle. Es creu que, encara que fóra parcialment, va pertànyer a la Cort tortosina medieval, però al segle XIV va ser lliurat a l'Església i s'hi va instal•lar la cúria episcopal, procedent de l'antic palau que hi ha dins del recinte catedralici. S'accedeix a la catedral per la Plaça del Palau. El pati és una part rellevant, joia de l'arquitectura del gòtic civil català. L'edifici, de carreuada isòdoma (totes les pedres són iguals), s'organitza al voltant d'aquest pati central, envoltat al nivell de la planta baixa per sales que conserven l'estructura medieval. El primer pis s'arriba per una escala volada situada a l'interior del pati i s'hi aboca mitjançant una galeria que conserva en els sectors nord-est i nord-oest una arqueria apuntada amb columnes quadrilobulades coronades per àgils capitells. L'altra part que destaca és la capella que va fer construir el bisbe Berenguer de Prats el 1316, la qual presenta una magnífica portalada abocinada amb belles mostres esculturals (única en el gòtic tortosí) i, a l'absis, una coberta de creueria estrellada que s'eleva sobre dues trompes angulars. La façana de la capella constitueix una veritable joia escultòrica. Dos finestrals d'arcs apuntats emmarquen una porta abocinada que té el timpà treballat amb relleus sobre la Mare de Déu, i quatre escultures de personatges religiosos en els muntants i laterals amb artístics dossers. A l'interior hi ha cinc finestres cegues. La part pentagonal de l'absis, amb notables pintures murals, només es comunica amb la llum exterior per un finestral d'arc apuntat situat a la part de l'Epístola. Damunt de la pica de l'aigua beneïda (de jaspi), sostinguda per una mà, s'hi troben tres escuts de forma conopial amb roses daurades en camps de gules, que segurament corresponen a les armes del bisbe Berenguer de Prats (1316-1340). Probablement és el Palau Episcopal més bell de Catalunya. A l'angle de ponent estan les dependències episcopals, completament restaurades per Regiones Devastadas. Les cobertes amb les voltes de creueria, foren molt perjudicades durant la guerra civil del 1936-39 i destruïdes totalment en la restauració. A la part orientada a l'oest, una escala de caragol guia a la planta superior, i directament a l'Arxiu Històric Diocesà. A un costat queda, amb tota la seva gràcia medieval, un gran saló (actualment el saló de recepció) que dóna pas a l'elegant i preciosa capella construïda pel Bisbe Berenguer de Prats. Es conserven en perfecte estat la capella del palau i el saló que li dóna accés. En el segon pis es poden veure encara les grans arcades de pedra que sostenen el sostre, una de les quals ha estat totalment recuperada. El palau té una façana principal enfrontada a la Catedral i una posterior que mira al riu. La principal té com a accés una gran arcada de mig punt peraltada en la qual es troba l'escut d'armes del Bisbat de Tortosa, i unes finestres gòtiques d'arcs apuntats amb esveltes columnes.

Dades generals Localització

Però, per quant les armes són senyal...

LÚCIO: […] però, per quant les armes són senyal de l’art militar, i la milícia és instituïda principalment per a oprimir i aniquilar l’enemic de justa guerra, i l’enemic contra qui la guerra és justa és aquell que va contra l’Església, com és lo turc, lo moro, lo pagà, l’heretge, lo cismàtic, se seguiria que l’instrument ab què est just enemic és expugnat sia tengut per just; i si just, cosa justa e raonable és que que l’admeta la casa justa que és l’Església com a defensor d’ella; que en les marques cessa tota aquesta consideració i causa. I lo mateix se pot dir de les banderes i altres insígnies militars que també es allí posen senyaladament en Catalunya, i mèritament per haver militat tan gloriosament los que allí les posaren.

FÀBIO: No vull disputar ab vós, que sou gran sofista.

DON PEDRO: Digau-me, senyor, per vostra vida, per què posau allí les marques vosaltres? Voleu-les per ventura fer alegrar de la immunitat de l’Església?

LÚCIO: A mi par-me que sí.

DON PEDRO: Doncs no sé si allí estaran prou segures, per ara ja les coses de l’Església no va tan respectades com solien.

FÀBIO: Com així?

DON PEDRO: I no sabeu com se tracten los coronats per a vui, almenys en València, que per un no sé què los lleven la corona? I a que açò no poden, ab un biaix d’un breu que del papa han obtengut, lleven del poder de l’ordinari als coronats; i encara que lo breu s’és impetrat sots motiu de fer justícia, a la veritat, no se’n serveixen sinó per extorsions i injustícia.

LÚCIO: També tenim aqueix breu ací en Catalunya; mas, senyor, això que dieu és malícia i ràbies que posau a l’obra; i ja que així fos, com dieu, ve tot just nostra culpa, i així nos ho mereixem nosaltres, que no volem quietar-nos ni tenir ab lo rei i menys ab lo Déu, i per ço Déu ho permet, perquè ab seu nom i abric l’Església no perdam tras lo cors l’ànima […]

FÀBIO: […] los ministres i oficials del rei, per aplaudir-lo, no perquè desigen son servei, sinó per procurar sos interessos propris, inventen eixes extorsions i altres mil, i així volen fer artifici, al rei, tirà, no essent-ho per natura.

DON PEDRO: Com nos volem obrir lo cap sense profit! Al papa, que és príncep de l’església, no es té respecte, i volen que se’n tingue al simple coronat? […]

LÚCIO: Prou ho veem, senyor don Pedro. Però d’això se’n té la culpa lo papa, que aqueixa guerra prou la podria ell excusar i per ço, així com als coronats opremeixen per sa culpa, com tinc dit, així també mouen la guerra al papa per sa culpa […]

LÚCIO: Senyor, no em poseu en aqueixes fondures, i per amor de mi no em façau parlar del papa que té manat no es parle d’ell; i com és mon superior i senyor en l’espiritual, no vull jo descomplaure ni desobeir.

DON PEDRO: No parleu vós contra la potestat sua, ni tracteu tampoc articles de fe […] que tot lo que es dirà, serà com si dit no fos i dir-se ha sense intervenir-hi malícia alguna.

LÚCIO: […] En tot me sosmet a l’ordinació i correcció de la Santa Església Romana. […]

FÀBIO: […] no sabeu vós que aqueix regne de Nàpols era de l’Església i per demasiada liberalitat d’un papa fou establit a rei particular ab gran perjuí d’aquella?[…]

LÚCIO: […] lo papa no l’ha de voler cobrar ab escàndol i violència. […]

LÚCIO: […] que lo turc està a la porta menaçant-nos a Itàlia, i los lluterans tenen ocupada quasi tota Alemanya i França; tenim ja si és perduda Grècia; Inglaterra, ja veeu qual està; de manera que l’Europa, aon quasi a soles s’honra lo nom de Jesucrist, ja no hi resta net sinó Itàlia i Espanya; i en Espanya, ja veeu lo que és seguit en Castella, que si no tingueren lo rei tan catòlic i no anara per mig la Santa Inquisició […]. Perquè, què cosa més impertinent i fora de raó […] que lo papa, que sol ha d’entendre instruir-nos en la vida espiritual i persuadir-nos en paraules i exemples a la humilitat i temperància, haja de tenir cuidado de regir regnes en lo temporal, i per a defensar aquells tenir exèrcits i tota forma d’ingenis de guerra per a matar hòmens? les armes del papa, a la fe, senyor Fàbio, han de ser espirituals i no de ferro […].

DON PEDRO: Par, senyor Lúcio, que no teniu vós per bé que l’Isglésia tinga patrimoni?

LÚCIO: Casi que no ho tinc per bé. […]

LÚCIO: Per mil coses que he llegides i oïdes i encara vistes sobre açò del patrimoni de l’Església que han causat grans escàndols en la cristiandat […].

FÀBIO: Lo cos de l’Església, a la veritat, no és ric, mes los donatius ho són prou. […]

FÀBIO: Són les dignitats dotze i los canonicats vint. […]

FÀBIO: Són de diverses valors, que no són totes iguals; alguna n’hi ha que val dos mil lliures; i altress, mes de mil; i altres, vuit-centes lliures.

DON PEDRO: Jesús, és possible? […] I en què tenen la renda?

FÀBIO: En molts delmes i primícies, així en lo terme d’ací come tot lo bisbat; sols n’hi ha una, i es lo prioritat major, que té la renda principal en uns molins de molt gran importància.

DON PEDRO: […] Los canonicats què valen.

FÀBIO: Senyor, los canonicats valen, a la veritat, poc […]

FÀBIO: Valen cent cinquanta lliures.

DON PEDRO: No és mal, que ab poca cosa que s’hi ajuste poden en poble com Tortosa honradament viure, perquè crec jo que les provisions ací deuen ser barates. […]

DON PEDRO: I lo bisbat quant val?

FÀBIO: Valdrà nou o deu mília lliures.

DON PEDRO: Que és burla?

FÀBIO: No és, per cert, ans és així I té la diòcesi tan estesa que és de llargària de trenta llegües catalanes o més perquè comença en una vila que es diu Maials, a dos llegües de Segre, i arriba fins Almenara, cinc llegües de València, i també entra en Aragó. I en cada un d’estos regnes de la Corona té pròpries baronies amb plena jurisdicció.

DON PEDRO: Oh, bella cosa! per cert, això serà província i no bisbat; aqueix bisbat també es poria acercenar per altre ordre que té donat lo senyor Lúcio; meravella’m de com lo bisbe no té l’obra de la seu tota a son càrrec tenint tanta renda com té i sabent que en té tan poca la cos de l’Església.

FÀBIO: Ell se’n guardarà molt bé d’això! En bona hora donàs lo qué és obligat confrme a la tatxa, que prou se contentaria lo capítol, mas ni açò ni allò dóna.

DON PEDRO: Per ventura, segueix l’ordre del nostre arquebisbe don Tomàs de Vilanova, que poc temps ha és mort, lo qual estimava més distribuir tota sa renda entre pobres, que deia eren temples vius de Déu, que no en edificar esglésies, que que són temples morts, o quissà té alguna cosa de criats, que serà com un espital i abric de pobres gentilhòmens.

FÀBIO: Ni jo li veig tals criats, ni sé que faça tals caritats; no que no tinga ocasió i encara obligació i força de fer-ho per la infinitat de pobres mendicants que vui hi ha en Tortosa, ab esta tan cruel i tan universal fam que és casi en tota Espanya, que van per los carrers tan embotits que és dolor veure’ls, sense una altra llegió de pobres vergonyants que purament pereixen de fam. I sabem que moltes cases no viuen sinó d’herbes i de garrofes, mas no per això veig que es mou a fer caritats més del que solia, o si fa, tan poc que no fa cap a res.

DON PEDRO: No em meravell, doncs, que no emprenga l’obra de la seu, perquè si aqueixa que de dret li és forçada no fa, com farà aquella que és voluntària?

LÚCIO: De dret, tan forçada hi és l’una com l’altra, segons opinió de molts, que de tres parts de la renda dien que la primera ha de ser per a son viure, la segona per a pobres i la tercera per a obrar esglésies.

DON PEDRO: Lo bisbe que vui tenim no es diu don Ferrando de Lloaces?

FÀBIO: Senyor, sí.

DON PEDRO: No és menester desconfiar, que si fins ací no ha fet, hi farà en alguna hora, quan menys vos ho pensareu, que m’han dit que és ric home i tots temps se trau més de cru que del nu, i per altra part no ignora, com a docte que és, al que és obligat fer, i si la vergonya no l’estimula, estimular-lo ha la consciència.

Text:

(Col·loqui primer)
Shopping Basket